Stichting Groene Hart weg uit station Woerden

De Stichting Groene Hart vertrekt per 1 oktober uit station Woerden. Half augustus kreeg de stichting van NS Stations, de vastgoedorganisatie van NS,  te horen dat de huur wordt opgezegd. NS Stations heeft een projectontwikkelaar gevonden die de beide vleugels op de eerste en tweede verdieping wil ontwikkelen. Projectdirecteur Bernt Feis weet niet wie die nieuwe projectontwikkelaar is; mogelijk wordt het plan van het Amsterdamse Lloyd Hotel voor de bouw van hotelkamers weer van stal gehaald. 4 miljoen passanten per jaar De Stichting exploiteert al sinds 2009 een zogenaamd Groene Hart Meeting Point…continue reading →
Bomen tot in de hemel

Esther van den Bor - Onze welvaart blijft Dat is wat ik steeds denk. Maar wat is dan welvaart? Wij kunnen namelijk niet de 'rotzooi' spullen die we nu in eindeloze hoeveelheden kopen, blijven maken. We moeten bovendien de grondstoffen die er zijn, ook de zeldzame aardmetalen, delen met de rest van de mensheid. Al onze vakanties met vliegtuigen naar verre landen zijn misschien ook niet verstandig, net zo min als de overdaad van dagelijks grote stukken vlees eten. We zullen toch onze 'westerse' manier van leven moeten aanpassen. Veel producten circulair Natuurlijk…continue reading →
Duurzaamheid niet alleen voor MIJ

Esther van den Bor - Duurzaamheid gaat over lange termijn en de hele wereld Wanneer we 'duurzaamheid' versmallen tot energie en klimaat zijn we naar mijn overtuiging niet goed bezig. Het evenwicht waarin we terecht moeten gaan komen om langdurig in 'welvaart' te kunnen leven moet wereldwijd stand houden. De levensomstandigheden van anderen worden in die weegschaal meegewogen. De 17 Sustainable Development Goals die in 2015 door de Verenigde Naties zijn samengesteld geven ons een positieve agenda met een duidelijke samenhang. De samenhang van al die aparte doelstellingen houdt ons scherp zodat we…continue reading →
Symposium over de Omgevingswet

De Groene Hart Academie en de Gemeente Nieuwkoop organiseren een Symposium over de Omgevingswet op donderdag 21 september 2017 om 13.30 uur met daaraan vooraf een lunch om 13.45. Hier wisselen overheden, ondernemers, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen van gedachten over een andere benadering van vraagstukken in het Groene Hart, onder het regime van de Omgevingswet. Donderdag 21 september 2017 Plaats: Theater Kaleidoskoop Adres: De verbinding 2, 2421 EX Nieuwkoop Dagvoorzitter: Theo Vogelzang, Senior onderzoeker Economie en Beleid Expertisegroep Groene Economie en Ruimtegebruik Wageningen Meer informatie vindt u in de Aankondiging symposium Groene Hart…continue reading →
Producten die ons denken OMgooien

Esther van den Bor - Innovatie is een toverwoord Onderzoekers, maar vooral ook mensen die een probleem tegenkomen, doen uitvindingen waar we nooit aan gedacht hadden. Ze maken bijzondere producten en gebruiken vooral natuurlijke grondstoffen. De innovaties moeten helpen om onafhankelijk te worden van fossiele brandstoffen en van schadelijke chemicaliën. De voorbeelden zijn inspirerend en vaak hartverwarmend. Bijvoorbeeld de velletjes rond de pitten van de avocado blijken vol te zitten met nuttige chemische stoffen. Zoals weekmakers en componenten die in cosmetica en voedingstoevoegingen gebruikt kunnen worden. Enkele van die stoffen zijn bruikbaar voor…continue reading →
De schijf van vijf voor een gezond Groene Hart

Op 13 mei organiseerde de Stichting Groene Hart in samenwerking met de Stuurgroep Groene Hart, een Groene Hart meeting rond het thema 'Versterking landschap en identiteit van het Groene Hart'. De Stuurgroep spreekt hierin de ambitie uit  de kernkwaliteiten van het Groene Hart vast te willen houden, bij alle veranderingen nodig in verband met onder andere energietransitie en bodemdaling. Een van de bijdragen die dag was de presentatie van Paul Roncken, onafhankelijk adviseur ruimtelijke kwaliteit Provincie Utrecht en universitair docent WUR. Hij gaf een inspirerend pleidooi voor een integrale aanpak met een kritische…continue reading →
Bewust kopen in supermarkten

Esther van den Bor - Keurmerken worden vaker gekocht De Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI laat zien dat de verkoop van voeding met een duurzaamheidsclaim al jaren lang stijgt. In 2015 groeide dit segment al met 16% en de groei zette zich in 2016 nog sterker door. Het gaat inmiddels om zo’n 3 miljard euro aan omzet in alle supermarkten. Vooral de onafhankelijk geborgde keurmerken, ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur worden vaker door de consument gekozen. Ten opzichte van vorig jaar is…continue reading →
Nodeloos vernietigen

Esther van den Bor - Kleding en andere producten online bestellen is simpel. Je bestelt een paar kleuren, een paar maten van het artikel dat je eigenlijk wilt kopen en je houdt alleen wat past en leuk staat. De rest stuur je gewoon retour. Gratis, net zo gemakkelijk! Maar de meeste van die producten die zijn teruggestuurd door ons als consument, worden gedumpt of vernietigd. Het kost namelijk veel geld en tijd om te controleren of er iets mis is met de retourproducten. Voor de leverancier, de webwinkel is het goedkoper om de…continue reading →
Forten-vaar-excursie op zondag  3 september

Forten-vaar-excursie op zondag 3 september

Op zondag 3 september kunt u deelnemen aan een forten-vaar-excursiedag.  De dag wordt georganiseerd in samenwerking met Leisure History. De start is in Vestingstad Weesp. Dit stadje maakte deel uit van zowel de  Oude als de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Ontvangst is op het Fort aan de Ossenmarkt met koffie of thee waarna  u een rondleiding in en om het fort krijgt. Dan schepen we in voor een vaartocht over de prachtige rivier de Vecht, door Muiden, langs het Muiderslot en via het IJmeer richting het Fort bij Diemerdam. Ook daar staat een gids…continue reading →
Stiltewandeling ‘de Ronde Hoep’

De Stichting Groene Hart heeft een expositie over de stiltegebieden gerealiseerd die tot circa 30 augustus 2017 te zien is in het provinciehuis van Noord-Holland. In het kader van deze expositie organiseert de Stichting wandelingen rondom de stiltegebieden in de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland. Zo staat er voor zondag 3 september 2017 een wandeling op het programma in de Ronde Hoep, een polder en stiltegebied gelegen ten zuiden van Ouderkerk aan de Amstel. De polder is een uniek voorbeeld van een historisch veenweidegebied en geheel omgeven door veenrivieren. Dat maakt deze polder tot een van…continue reading →