Voedselambities provincie Zuid-Holland

Esther van den Bor

Voedselfamilies
Een jaar geleden schreef ik al over de Voedselfamilies. Een initiatief van de provincie Zuid-Holland om een transitie te regisseren rond gezond en lokaal voedsel. Uiteenlopende partijen uit de gehele voedselketen kwamen opnieuw bij elkaar om te analyseren wat er gedaan moet worden om in het jaar 2036 de gehele bevolking van de provincie voor 80% lokaal voedsel te laten eten. Uit berekeningen blijkt dat aandeel haalbaar te zijn. Wel onder een aantal voorwaarden.

Hoe ziet de toekomst eruit
De aanwezigen waren vrijwel unaniem in hun analyse dat de huidige manier van voedsel produceren niet houdbaar is. De aarde wordt uitgeput, door klimaatverandering veranderen de mogelijkheden van teelt, de gezondheid wordt bedreigd, biodiversiteit neemt af… We moeten een andere weg in slaan en daarvoor nu al verantwoordelijkheid nemen. Op diverse thema’s zal een transitie nodig zijn. Wij als consumenten moeten overgaan op een ander voedingspatroon. De huidige landbouwers en voedselproducenten zullen hun teelt en productiemethoden moeten aanpassen. Meer kringloop, minder energie, meer openheid van kennis, minder grondstoffen van ver weg, meer eerlijke prijzen. Een lange en ingewikkelde weg. Daarom is het samen-zoeken en samen-werken van groot belang. Sluit je vooral bij deze transitie!

Contact en informatie zie Voedselfamilies.

En voor een verslag van de oogst van de bijeenkomst op 17 mei jl. kijk op deze website bij nieuws